Deelnemer en stagiair Saeed nu aan de slag bij Pauluskerk

Deelnemer Saeed, die als deelnemer begon bij SamenDoorSamen en twee jaar stage liep bij Stichting Mano, is begonnen aan zijn stage als maatschappelijk werker in de Pauluskerk. Een prachtige stap voor Saeed die nog bezig is met zijn studie ‘Persoonlijke begeleider specifieke doelgroepen’ bij Albeda. “Uiteindelijk wil ik een betaalde baan hebben, dat is een droom voor mij”, stelt hij.

Saeed is 33 jaar, woont al zes jaar in Rotterdam en komst uit Syrië waar hij bedrijfskunde studeerde. “Iets heel anders, maar door de revolutie en oorlog kwam ik hier en ik kreeg veel hulp van Stichting Mano en van andere organisaties. Dat heeft me geraakt en daarom wil ik nu mijn ervaring en vaardigheden teruggeven aan mensen, die net als ik in een moeilijke situatie zitten.”

Hij werkte hard om de taal te leren. “Heel belangrijk want zonder taal kun je niks bereiken. Je kunt geen contact met andere mensen maken, je kunt geen baan vinden, niet studeren. De tweede stap is ook belangrijk: nieuwe mensen ontmoeten en de cultuur leren kennen. Weten wat de mensen hier doen, waar ze over praten. Die informatie moet je begrijpen en weten.”

Ontdek jezelf!
De tip van Saeed voor nieuwkomers is: zoek een studie die bij jou past. “Het maakt niet uit wat je gedaan of gestudeerd hebt in Syrië. Hier kun je alles studeren wat je wilt. En als je iets kiest wat echt bij je past en wat je leuk vindt dan is dat ook goed voor de komende vijf of tien jaar. Dus ontdek jezelf! Weet wat je wil! En ga naar alle open dagen, ook buiten Rotterdam. Dan heb je veel informatie over de verschillende opleidingen.”

Naast zijn studie volgt Saeed cursussen Engels en Nederlands en deed hij al mee aan zo’n beetje alle activiteiten van ons programma SamenDoorSamen. “Ik doe vrijwilligerswerk, ik haal boodschappen voor senioren. Ik sport, ik ga naar de fitness en probeer nieuwe mensen te ontmoeten om mijn netwerk te vergroten. Het is belangrijk om actief te zijn. Ga naar Bibliotheek Rotterdam en doe mee aan Walking & Talking waar je veel mensen kan leren kennen.”

Een gezond netwerk bestaat, volgens Saeed, uit mensen die jou verder kunnen helpen met jouw plan, bijvoorbeeld gaan studeren, of werken. “Mensen die in dezelfde branche zitten of met dezelfde opleiding bezig zijn kunnen jou nuttige informatie geven. Bij het zoeken naar een betaalde baan kreeg ik hulp van ongeveer tien verschillende personen en organisaties via LinkedIn.”

Blij met wat ik bereik
Een diploma is de garantie voor een goede toekomst in Nederland en je taalniveau verbetert enorm door te studeren, vindt Saeed. “Ik dacht dit is te moeilijk, ik kan het niet, en de eerste paar maanden van mijn studie wilde ik bijna stoppen, maar nu zit ik in het derde jaar en gaat het goed. Je komt veel uitdagingen tegen: de taal, een ander onderwijssysteem, je bent met de helft van je hoofd in Syrië. Maar als je een doorzetter bent, kun je alles overwinnen.”

Ik ben echt blij met wat ik bereik, zegt Saeed die ook nog heel veel plannen heeft. “En ik vind de Nederlandse mensen ook heel aardig en behulpzaam en dat is ook heel fijn. Ja, ik ben tevreden met mijn leven hier. Maar ik hou niet van het Nederlandse weer. Vandaag met mijn fiets op de Erasmusbrug vloog ik bijna. Ik wil mijn rijbewijs nog halen. Ik wil mijn diploma halen en later trouwen en een huis kopen en… ja dat is ook wel een soort van droom: ik wil mijn eigen restaurant beginnen.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met De Nieuwe Rotterdammert.