Een krant over ons congres!

De achtste editie van De Nieuwe Rotterdammert is klaar en rolt binnenkort van de drukpers. De krant gaat volledig over het congres ‘Nieuwe Rotterdammers Denken Doen en Beslissen Mee’ dat wij op donderdag 16 juni in Debatpodium Arminius organiseren. Lees ‘m hieronder alvast door!

De redactie, bestaande uit Nieuwe Rotterdammers, ging aan de slag en vroeg de Rotterdammers op straat en in hun eigen buurt hoe zij meedoen, meedenken en meebeslissen. Ook wil de redactie weten hoe zij zelf een grote bijdrage kan leveren aan alles wat er in de stad gebeurt en wordt besloten.

Brug naar Arabische cultuur
Verschillende ervaringsdeskundigen, die het congres organiseren of er een belangrijke rol vervullen, werden geïnterviewd. Bijvoorbeeld Hatice die als ervaringsdeskundige werk wil maken van het signaleren van laaggeletterdheid, of Nour die met haar eigen bedrijf Rotterdammers wil tonen hoe je de brug bouwt tussen de Arabische en Nederlandse cultuur.

De nieuwsgierige journalisten gingen op bezoek in Debatpodium Arminius, want was is dat nu precies voor plek? Een kerk? Een debatpodium? Een concertzaal? Alles in een? Programmamaker Anna Visser kreeg heel wat vragen voorgeschoteld. Bijvoorbeeld of je via de debatten van Arminius ook echt mee kunt beslissen?

Leila Prnjavorac
Interessant is ook het interview met Leila Prnjavorac, de dagvoorzitter en talkshowhost van het congres. Zij ontvluchtte als kind met haar familie de oorlog in voormalig Joegoslavië en is inmiddels een bekende Nederlander. De redactie wist een interview bij Leila thuis te regelen om haar te interviewen over hoe zij dat allemaal heeft aangepakt?

Stichting Mano en SamenDoorSamen organiseren op donderdag 16 juni 2022 in Debatpodium Arminius het congres Nieuwe Rotterdammers: Denken Doen Beslissen Mee! Het congres gaat over de vraag: Hoe kan het Rotterdamse werkveld nog beter aansluiten bij de belevingswereld en de vraagstukken van statushouders zelf? Ervaringsdeskundigen geven het antwoord!

Aanmelden voor congres
Een commissie van ervaringsdeskundigen heeft een interessant programma opgesteld, gebaseerd op de thema’s arbeidsparticipatie, gezondheid en de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Na de opening van het congres zullen er van 9.30 tot 16.00 uur verschillende rondes plaatsvinden over subthema’s. Rond het middaguur is er een lunch en de congresdag zal tussen 16.00 en 17.00 uur gezamenlijk worden afgesloten.

Aanmelden voor het congres kan hier!

De Nieuwe Rotterdammert - Jaargang 6 - Editie 8 - Juni 2022 - digitaal