Coördinator bij VoorleesExpress Rotterdam

Als coördinator begeleid je een groepje voorlezers en ben je goed op de hoogte van wat er bij de gezinnen thuis gebeurt. Samen kijken jullie hoe het voorlezen bij de gezinssituatie past. Daarbij word je begeleid door een projectmedewerker van de VoorleesExpress, met wie je ook regelmatig contact hebt over het verloop van het voorleestraject. Wij vinden het belangrijk om onze vrijwilligers intensief te begeleiden. Zij lezen twintig weken lang voor bij een kind met risico op een taalachterstand.

Omschrijving van de activiteiten
Wij vinden het belangrijk om onze vrijwilligers van VoorleesExpress Rotterdam intensief te begeleiden. Als coördinator begeleid je aan aantal voorlezers tijdens het voorleestraject. Je bent je goed op de hoogte van wat er bij de gezinnen thuis gebeurt en houd je de verwachtingen en doelstellingen van voorlezers en gezinnen in het oog. Je gaat met de voorlezers mee naar het eerste gezinsbezoek (en eventueel vaker indien nodig), organiseert een bijeenkomst voor de voorlezers en onderhoudt contact met hen. Daarbij word je begeleid door een projectmedewerker van de VoorleesExpress, met wie je ook regelmatig contact hebt over het verloop van de voorleestrajecten.

Tijdsinzet
Je kunt zelf bepalen hoeveel voorlezers je begeleidt. Gemiddeld zijn dat er 4 tot 6 per coördinator. Maar je mag ook minder of meer voorlezers begeleiden. Het coördineren vraagt gemiddeld 2 uur per week, inclusief voorlezersbijeenkomsten.

Wij verwachten:

• Iemand die in staat is om een groep enthousiaste vrijwilligers aan te sturen;
  • Een goede dosis organisatorische vaardigheden;
  • Een open houding en affiniteit met de doelgroep;
  • Iemand die digitaal en administratief vaardig is;
  • Beschikbaarheid in de namiddag en/of avonduren;
  • Inzet voor minimaal een half jaar.

Wij bieden:

• Diverse workshops over voorlezen, meertaligheid en interculturele communicatie;
  • De mogelijkheid om ervaring op te doen in het begeleiden en coachen van een team vrijwilligers;
  • Intensieve begeleiding en training vanuit de VoorleesExpress;
  • Een vrijwilligersvergoeding.

Achtergrondinformatie Stichting Mano
Stichting Mano zet zich in voor een inclusieve samenleving. Met onze programma’s willen we kwetsbare Rotterdammers in staat te stellen om als actieve burger (weer) mee te doen aan de maatschappij. Daarbij brengen wij verschillende stadgenoten op duurzame wijze met elkaar in contact.