Budgetmaatje

Als budgetmaatje spreek je wekelijks ongeveer twee uur af met een statushouder die financieel is vastgelopen of dat dreigt te raken.  Je helpt de statushouder met het ordenen van de administratie, financiën en belangrijke post. Het budgetmaatje zorgt er zo voor dat de deelnemer weer grip krijgt op zijn/haar financiële huishouding, om zo de zelfredzaamheid te vergroten.

Omschrijving
Als budgetmaatje ondersteun je een statushouders met administratieve en financiële zaken. Samen kijk je naar de post, ga je aan de slag met ordenen, help je bij het uitleggen van moeilijke brieven of het  telefonisch maken van afspraken. Ondertussen oefenen jullie samen de Nederlandse taal.

Tijdsinzet
Het maatjestraject duurt 10 weken. Je spreekt wekelijks met elkaar af. Dit kan bij de deelnemer thuis of op een locatie in de stad. Bijvoorbeeld in de bibliotheek, een buurthuis of een café. Ieder bezoek duurt 2 á 3 uur.

Wij vragen:

• Een goede beheersing van de Nederlandse taal;
  • Kennis of ervaring met administratie en financiën;
  • Een open, nieuwsgierige houding en interesse in culturele diversiteit;
  • Enthousiasme en geduld om anderen iets uit te leggen;
  • Beschikbaarheid van 2 á 3 uur per week voor 10 weken.

Wij bieden:

• Een basistraining voor maatjes (verplicht);
  • Optionele deelname aan verschillende trainingen op het gebied van Interculturele communicatie en andere relevante thema’s;
  • Intervisiemomenten met andere vrijwilligers om ervaringen en ideeën uit te wisselen;
  • Een unieke ervaring om nieuwkomers te helpen hun weg te vinden in Rotterdam;
  • Een certificaat als getuigschrift van maatschappelijke inspanning;
  • Een vrijwilligersvergoeding.

Achtergrondinformatie Stichting Mano
Stichting Mano zet zich in voor een inclusieve samenleving. Met onze programma’s willen we kwetsbare Rotterdammers in staat te stellen om als actieve burger (weer) mee te doen aan de maatschappij. Daarbij brengen wij verschillende stadgenoten op duurzame wijze met elkaar in contact.