Bootcamp ‘Klare taal’ voor mensen uit Oekraïne draait op volle toeren

De bootcamps Engels en Nederlands voor de deelnemers afkomstig uit Oekraïne draaien op volle toeren. Het doel van deze stoomcursussen is in een korte tijd het taalniveau verhogen zodat deze mensen zo snel mogelijk uitstromen naar een opleiding of betaald werk. De lessen zijn onderdeel van ons gloednieuwe programma: Samen Sterk voor vluchtelingen uit Oekraïne.

De deelnemers krijgen twee keer per week tweeëneenhalf uur les van een gecertificeerd docent Engels of NT2. We zijn in het najaar van 2022 al met vijf groepen en in totaal dertig deelnemers gestart. De deelnemers zijn zeer gemotiveerd en zijn ook erg blij met deze kansen! “Voor mij is dit een kans om nieuwe mensen en vrienden te ontmoeten en te integreren in Nederland. Ik ben erg blij met de lessen en de docenten”, stelt een van de deelnemers.

De groepen zijn op dit moment druk bezig. Ook gaan we met taalvrijwilligers aan de slag in kleine groepjes zodat de deelnemers extra kunnen oefenen met spreken. Naast de lessen en het spreken in kleine groepjes zijn er ook werkbezoeken en worden hogescholen/universiteiten bezocht om de deelnemers kennis te laten maken met de arbeidsmarkt en het onderwijs in Nederland.

Samen Sterk
Deelnemers die met Engels aan de slag gaan worden klaargestoomd om de toets van het International English Language Testing System (IELTS) goed te doorstaan. Zo krijgen zij een wereldwijd erkend taaldiploma Engels waarmee zij kunnen aankloppen bij een bedrijf of universiteit /opleiding waar de voertaal Engels is.

De taallessen zijn onderdeel van het traject Klare taal van ons gloednieuwe programma ‘Samen Sterk voor vluchtelingen uit Oekraïne’ dat wij hebben opgezet voor de groep die in Rotterdam wordt opgevangen. Vanaf maart 2022 zijn wij nauw betrokken geweest bij de omvang van deze nieuwe stroom vluchtelingen in Rotterdam. Met onze ervaring en in goed contact met de mensen uit Oekraïne hebben wij dit nieuwe programma ontwikkeld.