Bijlesmaatje bij SamenDoorSamen

Als bijlesmaatje geef je in huiselijke sfeer bijles aan een kind in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. Je geeft elke week ongeveer twee uur les. Je biedt ondersteuning in rekenen, taal, geschiedenis of een ander basisschoolvak. Verder is het van belang dat je een PABO- of onderwijsachtergrond hebt.

Omschrijving
Als bijlesmaatje ondersteun je kinderen van statushouders. Deze kinderen kunnen vaak moeilijk meekomen door de nieuwe taal, het missen van een periode onderwijs en/of het wennen aan een ander onderwijssysteem.

Wekelijks ga je op bezoek bij je bijlesmaatje om te oefenen met rekenen, taal, woordenschat, geschiedenis of aardrijkskunde. Daarbij staat het leerplezier van de kinderen voorop.

Tijdsinzet
Het bijlestraject duurt 12 weken. Iedere week bezoek je de scholier 1,5 tot 2 uur bij hem of haar thuis. Het gaat om kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar (groep 3 t/m groep 8) wonend in Rotterdam. Je ontvangt trainingen en lesmateriaal van stichting Mano. Daarnaast krijg je een coördinator die jou begeleidt en aan wie je vragen kunt stellen.

Wij vragen:

• Een betrokken en ondernemend iemand;
  • Een goede beheersing van de Nederlandse taal;
  • Een open, nieuwsgierige houding en interesse in culturele diversiteit;
  • Enthousiasme en geduld om anderen iets uit te leggen;
  • Affiniteit met het werken met kinderen;
  • Basiskennis van de basisschoolvakken (afhankelijk van de vraag van het gezin);
  • Beschikbaarheid van 1 tot 2 uur per week voor een periode van 12 weken.

Wij bieden:

• Lesmateriaal voor het bijlestraject van 12 weken;
  • Een coördinator die jou begeleidt en aan wie je vragen kunt stellen;
  • Deelname aan verschillende trainingen op het gebied van interculturele communicatie, onderwijsachterstand en opvoedthema’s;
  • Intervisiemomenten met andere bijlesdocenten om ervaringen en ideeën uit te wisselen;
  • Een vrijwilligersvergoeding.

Achtergrondinformatie Stichting Mano
Stichting Mano zet zich in voor een inclusieve samenleving. Met onze programma’s willen we kwetsbare Rotterdammers in staat te stellen om als actieve burger (weer) mee te doen aan de maatschappij. Daarbij brengen wij verschillende stadsgenoten op duurzame wijze met elkaar in contact.