Batoul geeft nu zelf training om nieuwkomers voor te bereiden op studie

Batoul maakt mooie stappen binnen SamenDoorSamen. Als deelnemer begon zij met creatieve workshops, volgde zij taalles en de training over digitale kantoorvaardigheden. Inmiddels studeert ze trots Maatschappelijke Zorg via het Dunya-traject bij Albeda en geeft ze als stagiair zelf een training binnen ons programma die deelnemers voorbereid op hun studie.

Batoul is 38 jaar, getrouwd en heeft twee kinderen. Ze komt uit Syrië, waar ze na de middelbare school en een havodiploma moeder werd en zich richtte op de opvoeding van haar kinderen. Net toen ze Arabische Literatuur wilde gaan studeren, brak de oorlog uit en moest zij vluchten. Sinds 2017 is zij in Nederland.

Het Dunya-traject biedt nieuwkomers de kans om tijdens de opleiding ook hun taalniveau te verbeteren. “De taal is nog steeds moeilijk, maar heel belangrijk. Ik weet dat je veel leert door te durven praten en heel veel te oefenen. Probeer met iedereen te praten, bijvoorbeeld een praatje met jouw buren. Als je de taal beheerst kun je verder met jouw toekomst.”

Goed netwerk
Een tip die Batoul alle nieuwe Rotterdammers wil geven is: kies vrijwilligerswerk dat past bij wat je wilt gaan studeren. “Dan krijg je al ervaring met de mensen en met de instanties, bijvoorbeeld het ziekenhuis. Zo leer je ook de taal sneller. Ik moest bijvoorbeeld een taxi bestellen voor de mensen.”

Voor haar studie liep Batoul ook al stage bij Humanitas waar zij zich inzette voor oude mensen met dementie. “Ik had al ervaring door het helpen van mijn oma. Zo ben ik begonnen met vrijwilligerswerk in de zorg in Rotterdam.”

Ook heel belangrijk is om een netwerk op te bouwen met mensen uit de branche waar je wil werken, stelt Batoul. “Tijdens de coronapandemie was er zo’n sessie en kon ik kennismaken met mensen uit de zorg en contactgegevens, zoals LinkedIn, uitwisselen. Bij hen kan ik nu aankloppen voor vragen over werk, stage en tips. Ik vond via LinkedIn vrijwilligerswerk bij het Maasstad Ziekenhuis.”

Trots
Het is heel moeilijk om je leven helemaal opnieuw op te bouwen, stelt Batoul. “Helemaal omdat een deel van mijn familie in Syrië is gebleven en de oorlog een belangrijke herinnering is, alles is weg en ik mis mijn land. Toch moet je proberen om weer ergens te beginnen: kennismaken met nieuwe mensen, altijd bezig zijn en niet alleen thuis gaan zitten.”

Batoul wil veel leren en weet wat ze ermee wil bereiken. “Naast mijn opleiding volg ik cursussen, bijvoorbeeld taalcursussen. Ik wil de taal perfect spreken. Als ik tijd heb doe ik mee aan workshops. Ik ben altijd bezig. Ik wil mijn opleiding afmaken en daarna een goede baan vinden.” Op dit moment is ze trots op het volgen van haar opleiding. “En ik kan nog meer, maar met de tijd”, zegt zij zelfverzekerd.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met De Nieuwe Rotterdammert.