Al 275 deelnemers volgden SamenProgrammeren!

Een fantastisch moment dat wij niet onopgemerkt voorbij willen laten gaan: de 10e groep van SamenProgrammeren is gestart! Inmiddels hebben, inclusief deze nieuwe groep, al 275 studenten meegedaan aan deze bootcamp programmeren die nieuwkomers kansen biedt op werk in IT. Velen van hen hebben werk of een stage gevonden. Bijvoorbeeld Navjot die is begonnen met haar traineeship bij Mendix.

En daar is Navjot heel erg blij mee, laat zij weten. “Dankjewel is niet genoeg om mijn dankbaarheid uit te drukken voor SamenProgrammeren, Code Matrix Zone en Stichting Mano. Door deelname aan de bootcamp ben ik geselecteerd voor Mendix traineeship. Ik kwam goed door alle rondes van de sollicitatie omdat ik bij SamenProgrammeren zowel mijn hard skills als soft skills heb verbeterd.”

Bij SamenProgrammeren wordt namelijk niet alleen aandacht besteed aan de hard skills van vele verschillende programmeertalen, maar krijgen studenten ook begeleiding bij het opstellen van een goed cv en succesvol solliciteren. Ook worden bedrijven uit de IT-sector bezocht om de werkvloer te leren kennen en te werken aan een relevant netwerk in de branche.

Geloven in kansen
Navjot had de wereld van programmeren eigenlijk achter zich gelaten omdat het haar tot voor kort niet lukte om een traineeship te beginnen. “Na vele pogingen om een baan te vinden die paste bij mijn studieachtergrond raakte ik steeds verder weg van programmeren. Ik heb bijvoorbeeld een jaar bij UPS gewerkt. Toen vond ik de bootcamp SamenProgrammeren en begon ik weer te geloven in mijn kansen.”

(tekst gaat verder onder de foto!)

Navjot komt uit India waar zij haar Master in Information Technology afrondde. Sinds vier jaar woont ze in Nederland. In juni 2022 startte zij met de bootcamp. “Ik kreeg de kans om heel veel te leren over HTML, CSS, JavaScript, verschillende frontend Frameworks, Nodejs, React, MongoDB, en volgde de workshops Scrum/Agile en WordPress. Ook leerde ik hoe je goed in een team kunt werken.”

Rolmodel voor mijn dochter
Dankzij SamenProgrammeren kan Navjot nu verder met haar loopbaan in programmeren en coderen, datgene wat zij het liefste doet en waar zij een groot talent voor heeft. “Ik wil een succesvolle developer worden”, besluit Navjot, “en een rolmodel voor mijn dochter.”

SamenProgrammeren is een initiatief van Abboud Mourad van Code Matrix Zone en het programma SamenDoorSamen van Stichting Mano. In samenwerking met ervaringsdeskundige Abboud werd begin 2020, net voor de coronapandemie uitbrak, een bootcamp programmeren opgestart die ook vrijwel volledig online te volgen is.

SamenProgrammeren wordt mede mogelijk gemaakt door: CityLab010 en CoDE Educatiefonds Rotterdam.