Routekaart om van expertise nieuwkomer betaald werk te maken

Ervaringsdeskundige nieuwkomers spelen vaak een onmisbare rol als brug tussen hun gemeenschap en de nieuwe maatschappij. “Maar ze krijgen hier zelden voor betaald”, stelt Esseline van de Sande, directeur en oprichter van De Stadscoalitie. Met een filmmanifest en landelijk beleid moet deze kwestie worden aangepakt, zo zal de stadspsychologe ook op ons congres betogen.

Samen met Razan Damlakhi, een van de ervaringsdeskundigen van Stichting Mano, kaartte zij de kwestie aan in een artikel in De Volkskrant. “Er zijn heel veel sleutelpersonen die te pas en te onpas worden gevraagd voor hun diensten, van absolute waarde zijn, maar hier niet voor betaald krijgen en hierdoor in de financiële problemen raken.”

Het artikel maakte heel veel los, samenwerkingen met Pharos, Stichting Wikistad en Stadsdeel West (Gemeente Amsterdam) werden opgestart en er werd besloten deze sleutelpersonen een podium te bieden middels een filmmanifest ‘Sleutelpersonen werken’ dat al door 31 organisaties werd ondertekend. “Nu staat het op de agenda, zijn we in gesprek met Binnenlandse Zaken om tot een routekaart te komen die ervoor zorgt dat deze mensen in heel het land betaald krijgen.”

Tijdens het congres wordt het filmmanifest ‘Sleutelpersonen werken’ vertoond en zullen Van de Sande en Damlakhi deelnemen aan een paneldiscussie samen met Yordi Lassooy Tekle, co-founder Cultuur in Harmonie en een van de ondertekenaars die bezig is met het opzetten van een belangenvereniging voor sleutelpersonen. “Met de film willen we de verhalen tonen en de kijker de vraag te stellen of hij het probleem herkent. Er is sprake van een blinde vlek bij veel organisaties.”

Van links naar recht: Lubna Abdul Ebrahim, Sakina Bouychfar & Shadi Akel die hun verhaal vertellen in het filmmanifest.

Van de Sande beschouwt Stichting Mano als lichtend voorbeeld van een organisatie die ruimte maakt voor deze sleutelpersonen. “Zoals bij dit congres dat door ervaringsdeskundigen wordt georganiseerd, of door hen in dienst te nemen. Die kanteling moet bij een heleboel organisaties, die ook werken met eerste of tweede generatie Nederlanders, nog gemaakt worden. Die bewustwording staat centraal op het congres.”

Met de routekaart wil Stichting De Stadcoalitie met organisaties, die ruimte kunnen maken op de werkvloer, en ervaringsdeskundigen, die grenzen moeten stellen aan hun vrijwilligerswerk, kijken waar ze staan en welke stappen er gemaakt moeten worden om de kwestie van onbetaalde sleutelpersonen op te lossen.

Op veel plekken in Nederland zijn al successen behaald. “Gemeente Amsterdam heeft Subsidie Buurtbaan ontwikkeld waarmee ze over de hele stad nu 35 sleutelpersonen structureel kan inzetten. Gouda heeft de functie van casemanager, die gewoon betaald aan het werk is. In Enschede is een welzijnsorganisatie die sleutelpersonen betaalt voor hun werk.”

Dat sleutelpersonen en nieuwkomers echt meedoen, meedenken en meebeslissen is de kern, vindt Van de Sande. “We moeten het idee loslaten dat wij allemaal weten hoe het moet en dat wij nieuwkomers daar in meenemen, en beseffen dat wij heel veel kunnen leren van hun feedback en visie. Als we naar de toekomst kijken dan kunnen deze mensen ons land echt versterken op vele terreinen.”